Berlin-Potsdam 2014

5.30 plockade Lindbergs upp i Hallsberg och första stoppet blev vid Brahehus för kissepaus, kaffe och macka! Småslummer mitt emot en halvung halvsnygging i lounge-delen. Hade några ryskor strax bredvid och jag vet inte vad det är som gör att jag tycker att ryska språket låter så mysigt.

11-tiden i Helsingborg för 20 minuters färd över till Helsingör. Har jag gjort denna rutt tidigare!?! Korvstopp och kissepaus vid Monark, Dk, innan fortsatt färd i lounge-delen ihop med halvsnyggingen (osocial och sovande) och "Helle Klein" (total mun-diarré). "Helle", en ursprungstyska och moder till halvsnyggingen, somnade till slut och jag fick lite lugnt i öronen.

Två timmars färjetur Gedser-Rostock och hade hoppats på sol och soldäcksväder, men det blev grått, blåsigt och lite regnigt. Satt i färjans lounge och njöt istället av min bok och vatten-naturen.

Tillbaks i bussen igen blev det "Klein-prat" (vi har inte ens presenterat oss för varandra, vad heter hon?). Shopping på Calle och hittade Beckas önskepresent, Captain Morgan Cola, och lite annat smått och gott till de andra.

Prat, prat, prat till Berlin och Mercure Hotel am Alexanderplatz och det var cirkus vid incheckningen. Först fick jag fel rum, sen fick jag en nyckel som inte fungerade...glada receptionister i alla fall. De kanske blev glada när jag fick släpa tungt upp och ner. Balkong på rummet, älskar utsikten och stadsljuden, rummet kommer jag att trivas i.

(Helle Klein heter Karina)

Tvärslocknade med linser inne och oborstade tänder, vaknade med en präktig skallevärk till ett småduggande Berlin, men det var varmt i alla fall. Orkade aldrig gå ner till frukosten, men får äta dubbelt imorgon istället. Ut för att inspektera närområdet och till slut tittade solen fram och jag hittade en parkbänk och fick min lässtund.

Hotell-närområdet utökades till området Alexanderplatz och kameran gick varm. Hoppade in i Evangelische Kirche och hoppade ut med ytterligare en...BOK. Denna gång "Berlin and Potsdam". Sen blev det givetvis konst också, livet är inte komplett utan denna njutning!

Efter timmars promenerande behövde jag lite vila och mitt underbara hotellrum hägrade. Kom på att jag inte hade fått koffein i kroppen och gjorde mig lite snabb-kaffe och det mesta av skallevärken försvann. Lite spridda regnskurar under vilotiden, men när solen började titta fram igen tog jag promenadskorna på och gav mig ut på jakt efter världsuret som visst hade försvunnit totalt, men jag fann istället Brandenburger Tor. Blev ytterligare en lång och skön promenad med ont i fötterna och början till skoskav som följd.

Kvavt ute och tillbaks på Mercure så började det att regna och åskmullra. Pysmysigt! Tog en tidig kväll för att för en gångs skull få tillräckligt med sömn, började tänka på refrängen redan vid 21-tiden.

(De är inte ryssar, de är ukrainare)

6.00 var jag vaken och pigg, nja vaken i alla fall. Frukostbuffén var liten men naggande god. Personalen på hotellet är perfekta och rummet är bara så retro, total 70-talskänsla. Det är ett gammalt DDR-hyreshus som är omgjort till hotell.

7.30 satt vi på bussen och plockade upp den suveräna, intressanta och trevliga guiden Boel vid KaDeWe. Fick en liten sightseeing genom bussfönstret av Ku´damm och på väg mot Potsdam åkte vi förbi AVUS-läktaren, den gamla racerbanan, och landade på en p-plats vid slottet Sanssouci. Totalt magnifikt, hälsade på Frederick den Store och hans elva hundar, njöt av vinranke-terasserna, parken, skogen, tehuset Chinesisches Haus och Orangeriet (vilket var lite nedgånget men ändå storslaget). Fortsatte sen färden och njöt av sköna byggnader och skön natur, kolonilotter och Ryska kolonin som består av ett antal ryska timmerhus.

En timmes fri tid i staden Potsdam där jag hittade ytterligare en present till Beckis + en morsdags-present i form av en chokladkaka med en liten porslinsängel. Fann också Brandenburg Gate och Nauen Gate. Avslutade med ett torgmarknadsbesök och en titt in i Katholische Propsteikirche St. Peter und Paul. Sen blev det att hoppa på bussen för vidare färd, parkerade vid slottet Cecilienhof och vandrade runt och fick en ordentlig historisk genomgång.

Sextimmarsutflykten blev 7 1/2 timme...hade tänkt utforskat lite mer i Berlin när jag kom hem, men ville inte dra på mig ännu mer ryggvärk, fotvärk och tåskav. Ställde mig ute på balkongen och tittade ut på denna del av staden och fick samma klump i halsen inför hemfärden som jag fick förra gången jag var i Berlin. VILL INTE ÅKA HEM!!!

(På hemvägen från Potsdam åkte vi förbi en nakenpark, vad underbart att kunna slänga av sig kläderna mitt i stan och bara vara)

Sov alldeles för gott och vaknade alldeles för tidigt. 6.45 bar jag ut bagaget till bussen innan frukosten. Fick bara i mig de olika yoghurtsorterna och två bakverk inklusive en cappuchino. Sen samma väg tillbaka som vi kom. Färjeöverfarterna gick snabbt, satt och läste på 2-timmarsturen halva tiden, pratade bort den andra halvan. Rasta-rast på svensk mark och sen satt jag och bubblade med Karina en stor del av resan hem. Och den unge killen vill jag inte ha, han håller på och rör fötterna och rispar med tårna mot varandra hela tiden, står inte ut med folk som hela tiden måste röra på olika kroppsdelar...SITT STILL!!!