Lofoten

Laxå-Örebro:
Hej då ma och pa och hej till SJ som tog mig till Örebro, Hotell Göta och Open Art. Bodde inte på lyxhotell, men trivdes så in i Nordens bra, balkong i mitt lilla rum utan dusch, men med antika dörrknoppar och en ännu antikare hiss. Supermysigt och kom att sova gott med stadsljuden utanför på Järntorget...klirrande glas, glada människor och musik. Och så en och annan kaja!

Trots bristen på sömn efter jobbnatten så lyckades jag knalla runt i timmar: Älskade Open Art, Forex, Chokladbutiken och Hålet i Väggen innan jag startade upp mitt balkonghäng, och här någonstans hade jag riktigt ont i mina fötter, men lite får man offra för att njuta den totala konst-njutningen!

Örebro-Umeå:
Mobilväckning 05.30, precis lagom inför påstigningen på Lindbergs Buss 07.00...Busschaffisen heter Kent och Janne var vår reseledare. Låt färden börja!

Boade snabbt in mig i min lilla busshörna, och då bussen inte var helt full så fick jag ett extra säte att breda ut mig på. En bok, salta kex, Festis och strålande solsken så hade jag allt jag behövde för  att nöta asfalt upp till Umeå.

09.00 kvartade vi vid 67:ans Grill, Tärnsjö...Ostmacka och kaffe fyllde min mage, och så hittade jag två Österrikeresenärer bland oss. Fortsatt solsken, fortsatt färd, och lunchstopp vid värdshuset Glada Hudik där jag tog mig en snacks-lunch och promenad. 12.00 drog vi vidare! När vi kom till Sundsvallstrakten startades en total naturnjutning upp...Bottniska viken till höger och inne i Sundsvall hämtade vi upp de två sista gruppmedlemmarna.

Norr om Dalälven öppnades surströmmingsburkarna som skickades runt...Med fruktkola i! Hjulen fortsatte att rulla och så var vi i Härnösands Kommun, och jag njöt av gröna skogar och mörkblått vatten. En riktig fröjd för ögat! Och så fick vi uppleva Härnösand inifrån bussen innan vi tog fotostopp vid Höga Kusten-bron, en bro som korsar Ångermanälven och som är 1867 meter lång och som invigdes 1997. Imponerande konstruktion! Imponerad var jag även över mig själv då jag inte shoppade choklad utan tog en Lindbergskaffe och prat istället.

Genom Ö-vik och sen full fräs till björkarnas stad Umeå. Och så är det nog, björk på björk på björk...och cirka 17.00 avlöste vi Thor Görans och checkade in på det centralt belägna First Hotel Dragonen. Ume väntade och jag drog ut på en timmes fotorunda, sen tillbaks för hotellmiddagen som blev bland det godaste jag någonsin ätit.

Fördrink: Alkoholfri violdryck
Förrätt: Enkel grönsallad med balsamico
Varmrätt: Viltskav (kronhjort, älg, rådjur) med potatis, gräddsås och gelé
Dessert: Kaffe och blåbärspannacotta

Trevliga bordsgrannar och det blev prat i kvadrat. Och förutom den suveräne kocken måste jag även ge serveringspersonalen högt betyg. Vid 21-tiden klev jag ned från mathimlen och tog en sista runda i centrumdelen och kunde konstatera att Umeå hade lördagspuls!

Umeå-Kiruna:
Oskön säng men glömde bort den delen då jag först fastnade i en spännande film med Richard Gere och sen en film om människoätande apor med vingar. Det blev inte många timmars sömn innan jag gick ner för lite frukost. 08.00 var vi redo för fortsatt färd!

En snabbis över Skellefte älv och så in i Skellefte och lika snabbt ut ur, stopp för att fylla på energiförråden...Blåsigt, myggfritt och arton grader utlovade Janne på denna 20-minuters Jävre-paus, och så fick det bli!

Korvstoppning vid Storforsen efter gissa-loggor och vägarbetsdelar med jämna mellanrum. Men först blev vi lössläppta vid den livliga forsen, och vilken storslagen natur det var i detta reservat! Sen en kort färd till Hotell Storforsen där vi kunde mätta våra magar, tror vi alla valde Lindbergsvarianten i form av deras smällkorv. Och 13.30 bar det iväg igen. Solen försvann och det började mulna på.

14.38 passerade vi Polcirkeln, en halvtimme innan dess passerade vi en vild-ren i sin väg-ren, och i Jokkmokk regnade det. Lilla Lule älv med sitt konstverk och ännu flera renar! Och så åkte vi igenom Porjus med sitt kraftverk och med siktet inställt på en kaffepaus i Gällivare. Och där var det regnfritt!

Kiruna. Gruvort. Förflyttning av stan. Ett Esrange en bit utanför som jag tyvärr inte fick uppleva. Kirunas gator är utslängda som ett plockepinn och jag tog mig givetvis en regn-promenad innan middagen. Vet inte vad som var tråkigast, den trista stadsfasaden eller den smaklösa lilla middagsbuffén på vårat hotell Scandic Ferrum mitt i centrala Kiruna.

Kiruna-Svolvaer:
Sov supergott i min lilla enrummare med en toastol under handfatet på min lilla toalett, men då jag sov i sängen och inte i toastolen så spelade det liksom ingen roll. Och ny kock till frukosten, en underbar buffé!

Lämnade ett regnigt Kiruna och drog vidare mot Norge. Under resans gång färdades vi utefter Torne träsk med en massa små busiga forsar som hade lekt färdigt och ville hem till sin träskmoder. Så rullade vi sakta förbi Abisko, och hittills hade det blivit en rätt så obekväm och guppig färd då vägarbeten var igång för fullt. Riksgränsens passerande två timmar efter avfärd och en ny omgång med små gulliga stugor utspridda i landskapet. Snabbfika en bit innanför gränsen, och ville helst stanna inne i bussen då regnet smattrade på taket. Men dasset och kaffet hägrade. Gud min skapare!!! Typ utedass och ett riktigt ofräscht sådant, ammoniakstanken stack i näsan, hela jag stank! Detta slog nog äckeltoaletten i Belgrad!!! Vidare igenom Bjerkvik som en gång i tiden var ockuperat av tyskarna, engelsmännen kom till norskarnas räddning och det slutade med att halva staden brann ner. Och så rullade vi över bron till Norges största ö, Hinnöya. Slumrade mig till samiska hotell-, mat- och försäljningsstället Boazovozzi och här blev det mitt första shoppande på resan, örhängen!

Blå Sortland-genomfart, en av stadens musiksöner dog tragiskt och för att hedra honom målades hus och byggnader i olika blå nyanser. Stokmarknes, och färden med Hurtigrut(t)en inleddes, och vilken hurtig rutt det blev med trollfjordar och stark trollsaft. Dessa 3 1/2 h på Hurtigruten blev njutningsfulla och med massor av sol. Vilken natur! Sen klev vi av i Lofotens huvudstad Svolvaer och vårat centralt belägna hotell, Thon Hotel Lofoten, som det tog det oss någon minut att gå till. Satte oss till bords direkt! Det blev en fisksoppa som var väl godkänd, fisk med mos och grönsaker (= samma fisk och grönsaker som i soppan, hur tänkte ni här!?!) och en gudomlig vaniljpannacotta med mörk chokladsås. Liten kvällspromenad med J.O. och drink med samme man innan jag avslutade kvällen och gick upp på mitt rum och kollade zombies :D

Svolvaer:
Sov supergott trots dagsljus hela natten! Superfrukost och tur att vi kom att få tre frukostar här för det behövdes för att kunna smaka på allt av intresse...tio olika dessertostar, sex smoothiesorter o.s.v. Och landet Tule, Lofoten, skulle här utforskas tillsammans med guiden Gail, en inhemsk man. Här njöt vi några öar och det mesta skedde via buss...Till Kabelvåg som tidigare var Lofotens huvudstad, Lofotenkatedralen, konst- och filmskolor, trollfjäll på trollfjäll, ett grönskande midnattssolens land och här existerar ingen riktig vinter då det aldrig är under noll.

Korallstränder och har man lite vikingablod i sig kanske man klarar ett dopp, spegelkonstverk efter vägen (men var!?!), rävar, minkar, harar, älgar, örnar, sälar, pollacker. Och de sistnämnda håller Gimsöya igång, de får bara jobba i tre månader, men allt går att mörka med en gardin, 1 1/2 miljoner turister 2016 och denna del har ökat markant och en stor del av turisterna kommer tillbaks.

Lilla Nordkapp, Borg och det största vikingahuset i världen, fiskarhytter som idag har blivit turistövernattningsställen för de som går på tur, 13 grader och kaffepaus vid Lofotens Copacabana. Och Norge har Allemansrätt, torkade torskhuvuden, laxodlingar och liggande kossor.

I Sakrisöya hittar man den smalaste Europavägen där trafiken nästan åker nere i trädgårdarna. Och här stoppade vi för lunch vid Anitas Sjömat, men jag valde bort ätandet då jag var full av frukost. Fyndade istället lite lokala varor att ta med hem. Sen tillbaks till Svolvaer och Lofoten Krigsminnemuseum, ett Andra världskrigsmuseum, och ett besök där är ett måste.

Lite spring i hamnen, lite spring i butiker och sen lite vila innan middagen. Nja, jag köpte inte dagens middag till fullo, idag uppskattade jag inte ens desserten! Tog en kvällspromenad med J.O. och knallade oss till Magic ICE och kollade in morgondagen, fyndade i deras shop och denna resas presenter till de där hemma blir långärmade shirts!

Svolvaer:
Pianobar-frukostar, total mys och fortsatt utforskning av buffén! Startade upp utflyktsdagen på Norrsidan med en tur som få har gjort, tog av mot Laukvik och klev av där och här har de byggt havet på land och torkar torskhuvuden för fullt. Och så blomstrar Västerlandet för fullt!

Mot havet och det var meningen att vi skulle gå på liten tur men då det hade regnat så ansåg Gail att det skulle bli för blött för oss, och han lär ju känna till alla vattenpölar! Men vi tog ett litet stopp vid Lofotens Rügen...Finsand utan strand! Och här öppnade sig himlen, snabbt tillbaks till bussen och iväg. Får på vägen, men var snälla och flytta på er!!!

Trollfjärden! Store Molla? Digermulen? Var är jag i tillvaron!?! Här blev det cirka en timmes stopp i denna lilla by, shoppade trollfjordsöl och stod i kissekö till den näst bästa fräscha toan på denna resa. Och en stor bamsekram till alla herrar på denna resa som bevisade att det går att pricka hålet utan att pissa ner både sits och golv. Kanske satt ni?

Hemåt igen och fick möte med en annan buss, och chaffisarna lyckades samsas om den lilla vägbredd som fanns, och sen gasade våran chaffis på nedåt och jag kände att det nog gick lite väl fort på de våta smala slingrande vägarna, men han kanske visste vad han gjorde! Och helskinnade kom vi tillbaks till Svolvaer!

J.O. och jag promenerade oss till Magic ICE för lite minus-sex-gradig kyla och is. Välkomstdrinken var god, isskulpturerna var...Wow, wow, wow!!! En av resans riktiga höjdpunkter! Sen en kaffe på hotellet, regn ute och tog en chill-eftermiddag för att sen ta sista middagen innan nästa hotell. Och denna middag blev helt okej: Tomatsoppa/Lax och mos/Vaniljpudding med röd bärsås. Sen tog jag en sista foto-runda innan sänggåendet.

Svolvaer-Mo i Rana:
Tidig frukost och herre min jävlar...Hur kan flera resesällskap släppas in exakt samtidigt? Det hade räckt med femton minuters mellanrum så hade vi sluppit detta katastrofala kaos.

Från Svolvaer till fastlandet Skutvik med färja i två timmar och det blev en trevlig överfart och jag stod ute och njöt av den vackra vattennaturen och spanade efter sälar, valar och andra sjöodjur, men de höll sig tyvärr på djupet.

Bussfärd på slingervägar, och långlunch vid Innhavet och hoppade in på Markens Gröde Spiseri och införskaffade en superfin Arktisk Norge-bok, precis en sådan jag var på jakt efter. Nötning av asfalt, tunnel på tunnel på tunnel...Och så lite Fauske med 6000 invånare utanför fönstret, och innanför fortsatte jag att slumra. Rastplats-solpaus under en riktig het sol och sen bar det iväg igen! Åkte förbi Röjne och här hittar man de flesta krigsgravar från Andra Världskriget. Polcirkeln, och här vid centret hade jag velat haft lite mer tid...Mer naturtid, mer shoppingtid, lite längre kaffetid då kötiden av någon konstig anledning alltid tar längre tid på damernas än herrarnas. Varför är det alltid så!?!

Sista anhalten och hann bara slänga in sakerna på Scandic Meyergården i Mo i Rana innan det var dags för middagsbuffén. Och så här ska en buffé se ut och smaka. Och vegetarianerna blir mätta i sina magar, och så är det ordentligt utskrivet om det är gluten och/eller laktos i det som finns på serveringsfaten. Riktigt bra! Blev en promenad efter maten och njöt av gammeldelen, men längtade bara tillbaks till hotellet. Då jag hade upptäckt den äldre delen av Meyergården så kunde jag inte hålla mig därifrån. Under denna vistelse tror jag lite på spöken och säger bara det...Rum Virginia (345), där var luften tät och fick riktigt svårt att andas. Sen tog jag en annan trappa till detta Etage 3 och där började jag så smått hyperventilera. Men vågade mig upp själv det gjorde jag! Och här började små flickfötter att springa och hoppades att det var riktiga en trappa ner. Var ner till receptionen och hämtade en broschyr om den gamla delen och frågade lite om det här med spökerier, och jo, det ska visst vara livlig trafik på Etage 3! J.O. bor i rummet under Virginia och för en gångs skull kände jag avundsjuka, det var ju det rummet jag skulle ha haft!!!

Mo i Rana-Östersund:
Skynda, skynda, skynda...Ner till frukosten för att sen besöka Etage 3! Pratade med nattportiern som hade tagit en övernattning i rum Virginia och han berättade om tillknycklade sängkläder där ingen hade legat, och att detta rum sällan är uthyrt på grund av aktiviteten där. Satte mig ner en stund i 345:an och bara andades och i dagsljus kändes det inte fullt så olustigt! Hem till mig och packade iordning allt och sen tillbaks till gamla delen för en sista foto-runda.

08.00 blev vi inpackade i bussen igen, mot Östersund men först ett kaffestopp utanför Tärnaby. Underbar natur, solsken och sen intagande av sittande rulläge. Storuman drog förbi med sina 2000 invånare och som minskar stadigt. Para ihop ord och Vilka är kryddorna, och en vinst på en Lindbergspenna. Långrast vid Vojmån inklusive utskällning av några i gruppen, Vojmån-tanten var på hugget, men när jag var inne och handlade av henne var hon supertrevlig och vi pratade hundar. Och hjulen de fortsatte att rulla genom Vilhelmina, Dorotea, Strömsund, och sen en mackfika.

Indalsälven, Östersund och Scandic Östersund City, men vem har tid att sitta inne när man har en ny stad att upptäcka!?! Inte jag! Snabbspring i närområdet och sen "hem" för en tvagning och middag, en buffé. En liten men naggande god sådan! Bordsprat och sen hej till lite mer Östersund, och fick sug efter mer tid i denna stad. En snabbpromenad, lite egentid på rummet och så öppnade sig himlen.

Östersund-Örebro-Laxå:
Nja, för hotellet, rummet var inte helt rent och i restaurangen var det ingen som kontinuerligt plockade bort från borden, matfläckar på gardinen där jag satt, tunga rumsdörrar som slog igen så man var halvvägs upp i taket, en säng som var döden för ryggen...Sista dagen och hemfärd, slummer på bussen, pinkade in reviret i Härjedalen, plåtade björnen i Sveg, buss-kluringar och Mora-stopp.

Orsa-sjön övergick i Siljan och vi utgick i Noret Köpcentrum där jag tog mig en lösspring innan jag köpte semesterleksaker till fyrbeningarna och en varm ostpizzasmörgås till mig. En timmes rast och sen bar det iväg igen, genom Rättvik med sin pir, Dalarnas största tätort Borlänge, kaffepaus, Ludvika...Och jag bara slumrade och slumrade. Totalt slut och så rullade vi in i Örebro och jag kände total lycka då jag skulle hinna med 17.30-tåget. Sa hej då till rese-vännerna, ett bra och lättsamt gäng, och Janne och Kent märkte jag inte så mycket av. Resan som helhet blev helt underbar, under en veckas tid levde jag i storslagen natur med besök på en massa nya platser och fick många nya upplevelser som kommer att stanna kvar. Och alla nya underbara människor jag har haft omkring mig!

Vad det gällde tågresan hem blev det en total katastrof. Som vanligt blev det problem när jag skulle beställa biljett i SJ:s Örebro-automat, men fick en till slut. Och med tio minuter till godo intog jag sittande ställning och hörde något annonseras ut, men det hördes bara lite avlägset och hörde inte vad som sades. Men det dök upp en tågvärdinna som gav besked om att tåget bara gick till Södra p.g.a. banarbete. Ersättningsbuss var insatt! På info-tavlorna stod ingenting om att tåget bara gick till Södra, ingenting om något banarbete och ingenting om att det var ersättningsbuss som gällde. Den första "ersättningsbussen" rullade in, släppte av folk och när vi frågade om det var "vår" buss så ignorerade chaffisen oss totalt, stängde dörren om sig och for iväg. Vad var det för beteende!?! Och där stod vi ett gäng och väntade i 50 minuter på en buss som vi inte visste om den skulle dyka upp. Men till slut kom den och tog oss till Hallsberg för att vi därifrån skulle fortsätta med tåg, men då min väntan skulle ha tagit ytterligare en timme så ringde jag bästa taxin i världen...Pappi-Taxi!