Polen runt

Dag 1
En lite försenad buss på grund av den rikliga mängd nederbörd som hade kommit under natten. Chaffis Morgan, hjälpredan tillika frun Elisabet, reselederskan Raija och vi var nu äntligen på väg. Fint när vi åkte, i Boxholm kom regnet...och öronpropparna i. Raija var perfekt som reseledare, men jag vill bara ha lugn och ro och sitta och läsa!

Höganloft blev första stoppet med lite regn, underbar utsikt, macka och kaffe. Och så tittade solen fram till nästa stopp vid Sandsjön där resans höjdpunkt i form av smällkorv intogs. Sen några timmar till Karlskrona och en väntan på 1 1/2 timma, och väntan var värt med tanke på mumma-buffén på Stena Line-färjan, visserligen liten, men naggande god. Och trevligt bordssällskap förstärkte behagligheten.

Pytte-köp i tax free-butiken och sen ner i min pyttehytt för att äntligen få sömn, hade inte direkt sovit något på ett dygn och sjutton timmar. Det blev en vågig färd över till Gdynia, färjan gungade och väggarna knakade...perfekt insomnia!

DAGENS BONUS
Det höll på att bli en catfight i restaurangen då några damer i resesällskapet hade paxat ett bord och några andra hade satt sig där. Damen och hennes väninna skällde så taket nästan lyfte sig. Bordsplatser fanns det till oss alla så varför starta ett världskrig!?! Några av herrarna försökte dämpa dem och vi andra satt bara och skakade på våra huvuden.

Dag 2
Frukosten intogs direkt vid öppnandet, det lilla jag nu fick ner, njöt desto mer av 80-talsmusiken som strålade ut i frukostsalen. Vi steg iland i ett regntungt Gdynia och regnet förföljde oss hela vägen till Warszawa. Att enbart inta Warszawa en snabbis var ett stort skämt, ingen stad man enbart är på genomresa i. Så mycket att se och upptäcka! Den här staden vill jag tillbaks till! Fick i alla fall en guidad tur av en sprakfåle vid namn Tomas. Hur man nu stavar Tomas på polska!?! Gettot, Gamla Staden...så många vackra byggnader, så mycket fult, och den stora delen av guidningen blev i bussen. Jag vill ju använda mina apostlahästar och klicka med min bildlåda. Fick ändå ihop alldeles för många foton!

Mitt rum blev på 22:a våningen på Novotel Warszawa Centrum och jag trodde bestämt att min del av hotellet rörde lite på sig. Jag blev inte överdrivet imponerad av middagsbuffén, kallrätterna var mumma, varmrätterna var "NÄ", desserten var mumma, och som helhet får middagen ett medelbetyg. Undrar om jag förresten fick en av skäll-damerna till mitt bord. Det var fel på allt...smöret var för hårt, soppan var för tunn, fisken smakade ingenting...en sådandär STOR SUCK! Njut människa!!!

DAGENS BONUS
Morgan hade visst fått en ordentlig dusch av en körskoleelev i Gdynias hamn, tyvärr fick vi resenärer aldrig njuta av den synen. Vi fick istället hålla tillgodo med att se på när Morgan och Raija jagade bilister vid hotellet. Bussen kom framåt till en viss gräns men sen var det stopp, och med bilister bakom kunde han inte backa. Efter ett litet tag hade Raija dirigerat om trafiken...

Dag 3
En hiss som gick från 0-22 i raketfart och det slog lock för öronen, en skön säng att sova i och en superfrukost med trevliga frukostgrannar så bar det iväg igen. Auschwitz nästa! Men först blev det ett stärkande stopp med Bailey´s och ett andra stärkande stopp med smällkörv!

Auschwitz blev inte riktigt som jag hade tänkt mig, jag var mest oberörd. Felet låg i för mycket folk, en guide och ingen tid att strosa runt i egna tankar och eftertankar. Det här var inte mitt sätt att ta in Auschwitz-Birkenau. Men jag har inte velat haft det ogjort!

Snabb incheckning på Hotel Wyspianski i Krakow för att sen bege oss till Gamla Stan och Morskie Oko. Det kändes som om vi hade hamnat på en oktoberfest med ringdans, folkdräkter och "joddlare", men det var bara festglada pollacker. Underbar 3-rätters: dumplings, kalkon och äppelkaka med glass!. Det hade inte varit dumt att fortsätta kvällen, men då jag inte är arton längre och skulle upp tidigt så...

DAGENS BONUS
...blir en minusbonus total! Hur kan man springa ifrån kameran när man hamnar bland dansande och sjungande pollacker som svingar sina ölglas!?!

Dag 4
Upp tidigt för frukost och hamnade i fel frukostrestaurang. Hm, fick inta den torftiga frukosten med ett gäng danskar.

Guidad stadsvandring och hängde med på ena halvan, sen hittade jag försäljning av Krakow-guider och när jag var färdighandlad hade resten av sällskapet försvunnit. Gick och provianterade för lunch och tog sen igen mig innan saltgruveturen.

Så nästa anhalt blev gruvan i Wieliczka där vi gick på djupet, hela 135 meter. Jag hade trott att det skulle kännas instängt så där långt ner i underjorden, men icke! Njutningsfull tur i tre olika plan innehållande skulpturer, saltsjöar, gruvmuseum och en magnifik underjordisk kyrka. Men det häftigaste av allt var när vi fick klämma in oss nio pers i en liten stålhiss när vi skulle upp igen. Ner hade vi gått!

Kvällen tog jag till återhämtning för morgonen därpå var en ny dag!

DAGENS BONUS
Smala stadsvägar och dåligt med bussparkeringar vid hotellet gjorde att chaffisen var tvungen att stanna på gatan och släppa av en full buss. Så en riktig bonus till den arge pollacken i bilen bakom som helt hysteriskt låg på tutan!

Dag 5
Sov ut tills jag vaknade vid 7-tiden och sen ut på en snabbis som blev 2 1/2 timme med avslut i de judiska kvarteren innan jag vände och gick tillbaks. Det var bara att tänka bort hungern och toan på hotellet, men så illa att jag inte hann botanisera i en underbar chokladbutik var det inte. Krakowska handgjorda praliner och så blev livet komplett!

Tillbaka på hotellet med värkande fötter och rygg blev det frukost á la gårdagsrester: körsbärsyoghurt, lite pizzaslice och kebabchips. Magen visste inte om den skulle skratta eller gråta!

Lite vila fram till Wroclaw-åket och lämnade alldeles för mycket outforskat, för att sen rulla in i en stad full av fulhet vilket jag är extremförtjust i. Vilka fotoobjekt! En snabbrunda med kameran innan middagen, och utanför hotellet kom en trevlig herre fram till mig och började prata krig, amerikanska soldater och cigaretter. Sen blev det veckans kulinariska höjdpunkt, 3-rätters på hotellet: grillad ost på salladsbädd, nötkött på rödkålsbädd med dumplings, och hallondessert.

I säng tidigt för att gå upp tidigt och jaga vättar!!!

DAGENS BONUS
ABBA är och förblir störst och bäst, på min morgonpromenad lyssnade ett gäng polska byggnadsarbetare på "Knowing me, Knowing you" i sin radio-apparat!

Dag 6
Blev en skön natts sömn på Hotel HP Park Plaza, men det blev ingen vättejakt då det spöregnade. Valde frukost istället vilket var ett bra surrogat, en perfekt frukostbuffé...så ska det se ut, både inhemska och hemska produkter på borden :D

Utkörning ur stan och näsan mot Berlinhållet och hamnade någonstans ute på den polska landsbygden där vägen tog slut.  Det var ju dit vi skulle enligt både vägskylt och GPS! Bara för Morgan att vända om och försöka på nytt. Det blev en extra guidad busstur med suverän Raija, intressant landsbygdsarkitektur och gubben som hänger på korset överallt i detta extremkatolska land.

Tyskland nästa och startade upp med ett korvstopp på en rastplats i Spreewald innan nästa stopp som blev Calles innan Rostock och InterCity Hotel Rostock och ytterligare en 3-rätters. Gårdagens var lyxvarianten, dagens var vardagsvarianten, men därmed inte sagt att det inte var gott för det.

En liten sväng till butiken på stationen bredvid och det blev två Rostock-böcker. Sen isäng i en riktigt hård säng...aj för min rygg!

DAGENS BONUS
Vi resenärer blev totalförbjudna att ge oss ut för att leta nazitåg inklusive guld!

Dag 7
Nej, det blev inget aj för min rygg, den mådde finemang när jag vaknade. Skippade frukosten och tog en fotorunda istället innan hemfärd och näsan pekandes mot Laxå och det med blandade känslor. Både vill komma hem och inte vill! Resan blev underbar med jättegoa resevänner, kanske att själva upplägget på resan var lite väl intensiv. Men det är charmen med resandet, den ena resan är inte den andra lik, och jag har fått uppleva så oerhört mycket. Det enda riktigt negativa är all god mat jag har ätit, kände mig som en Michelin-gumma när jag kom hem!

DAGENS BONUS
Det måste ha varit riktigt lyckat när vi i resesällskapet helst inte ville lämna varandra!