Rostock-Prag-Berlin

Helsingborg-Helsingör, 20 min färja
Gedser-Rostock, 2 h färja
Radisson Blu Hotel - gemensam middag

SöndagUpp 04.00, en total okristlig timme att vakna upp i, men trots cirka fem timmars sömn allt som allt var jag väldigt pigg. Pa skjutsade till Hallsberg där Lindbergs hämtade upp och utanför fönstret var det en smärtfullt vacker soluppgång.

08.15 var det kaffestopp vid M2 Center, Ryhov. 11.30 var vi framme vid färjan i Helsingborg och sen 20 minuter över till Helsingör. Var upp på soldäck och plåtade lite. Soligt och fint!

Korvpaus på vägen till färjan i Gedser, två timmar över till Rostock, tråktimmar! Värsta mysiga hotellrummet på Radisson Blu Hotel, skulle ha kunnat flyttat in där för gott. Gav mig ut och plåtade lite, så mycket att se, så lite tid! Fyrstjärnigt hotell med femstjärnig mat, sjuttsingen vilken god buffé. Blev en drink och pratstund med reseledaren Gonnar och far och dotter Åsbro, Peter och Jennifer.

Frukost - lämnar Rostock - lunch efter vägen
Prag Park hotel
Gemensam middag på hotellet

MåndagSuverän personal + mat, och frukost 06.30! Mätt så magen nästan sprack. 08.00 iväg genom det forna Östtyskland mot Prag. Rent naturmässigt kändes det som att åka genom Sverige. Det enda som störde naturen var den väl utbyggda vindkraften.

Soligt, fint och glada trevliga resekamrater. Irish Coffee på Autobahn klockan 10.00 denna måndagmorgon! Och så märks det att man är i Tyskland, toalettanter/farbröder...älskar dem. Det är en fröjd att få gå på en ren offentlig toalett.

Timmar på vägen innan korvstopp, sen gasen i botten mot Tjeckien. Ja, Tjeckien...jisses! Landskapet förändrades, kändes mer alperna, vägarna blev smalare...åkte på en motorväg som hemmavid skulle klassats som en landsväg. Allt kändes mindre, men mer hektiskt. Mycket nedgånget och trist samtidigt som en del boenden var helt otroliga, särskilt de som låg på sluttningarna och alldeles vid stupen. En massa "Transylvanien-slott" här och där, och var nästan säker på att Dracula skulle komma flygandes.

Prag kändes väldigt öststatsaktigt vilket var riktigt charmigt. Tog en timmes stadspromenad med Peter och Jennifer i en stad som kändes väldigt, väldigt virrig. Blir man inte ihjälkörd här så...Trafik överallt, utryckningsfordon överallt, spårvagnar överallt, cykelbud överallt, människor överallt!

Bor på fyrstjärnigt hotell även här, men jämfört med Radisson så kan detta Park Hotel Praha jämföras med ett tvåstjärnigt. Rummet kändes mer som en hytt på en Ålandsfärja och det var så lyhört att jag kunde höra grannen pissa. Middagen var riktigt god, men vanlig. Hade sett lite tjeckiska specialiteter, men de lös med sin frånvaro tyvärr.

4 h stadspromenad med guide

TisdagDet blev tyst på hotellet vid 24-tiden och jag sov hur gott som helst. Frukost med några få i sällskapet, de andra verkade ligga och snarka. En timme till samlingen innan stadspromenaden och åkte upp till rummet och läste lite. Skön och behaglig morgon!

08.55 blev det ihopbuntning i bussen tillsammans med den helt suveräne guiden Marcello. Blev först en extratur med bussen innan vi tog oss an gamla stan. Som vanligt kullersten till förbannelse, och av någon konstig anledning så spelar det ingen roll hur lite jag dricker och hur mycket jag pissar ur mig, nog sjuttsingen blir blåsan full på nolltid. Vilade fötterna och tömde tanken på ett litet café/matställe någonstans mitt i guidningen. Skulle gärna ha sett att några timmar hade avsatts för busstur utanför gränserna i närområdet för det fanns så oerhört mycket mer som jag skulle velat ha sett, men det kanske inte är realistiskt. Som sagt: så mycket att se men så lite tid.

Eftermiddagen/kvällen = fri tid och tillbringade den mesta tiden med Peter och Jennifer, men hon försvann rätt så omgående för att springa runt på ett köpcentra. Tråk total och Peter och jag gick och åt istället och hade han fått som han velat hade det blivit Mc Donald´s. Seriöst!?! Inte sjuttsingen åker jag till Prag för att äta på Mc Donald´s!!! Nu blev det en liten kompromiss och vi valde en pizzeria. Det positiva var att jag slapp alla turisterna, vi åt med bara tjeckier, och jag tog min första tjeck-öl. Peter satt och förfasade sig lite över att gästerna fick ta med sina hundar in, själv tyckte jag bara att det var charmigt. Blev sen att hämta upp Jennifer och vi fortsatte att vandra runt lite, tyvärr mest på turistgatorna.

Tillbaks på hotellet tittade jag in i souvernirbutiken och köpte en Prag-bok + vykort och frimärken. En timmes vila innan drinking-time några rum bort. Två timmar senare stöp jag i säng och tvärslocknade. Vaknade tre timmar senare, vid 24-tiden, med världens halsbränna och hade tur att hitta en ensam liten Pepcid i necessären. Och fortfarande har jag inte stött på några surkålsodlare! Humöret och attityden på de som jag har mött hittills har det inte varit något fel på. Undrar förresten om Prag är en orolig stad? Både polis och ambulans verkar ha hur mycket som helst att göra!

Bryggeribesök
Kvällen båttur på Moldau + middagsbuffé

OnsdagSovit supergott med fönstret öppet och stadsljuden utanför. Fick sova ut och käkade frukost vid 8-tiden. Ner till souvernirbutiken på hotellet och köpte julklappar till Becka, Emma och sorkarna + present till Emma. Nu har jag ma och pa kvar!

Vid 10-tiden blev det ut på stan med träningsvärk i vader och rumpa sen igår och utökades med värk i fötter och lite smått förfrysning. Blev en fin, men rätt så kylig dag/kväll.

Jag och Peter tog en cappuchino i väntan på samlingen inför bryggeribesöket där vi blev bjudna på deras mörka öl i mysig miljö samtidigt som vi fick en lektion i ölets, deras öl och bryggeriets historia, och sen blev det rundvandring. Detta öl finns bar att köpa hos dem, U Fleku, och på deras megarestaurang.

Sen blev det mer gående innan Moldau-turen i den mörka kvällen. Visserligen var många av de vackra byggnaderna upplysta och visst var det vackert, men det hade gjort sig bättre i sommarkvällens skymning. Tyvärr var det för kallt att sitta ute och det förtog nog en hel del av upplevelsen. Maten var sådär och inget som kommer att fastna i minnet. De här två timmarna hade kunnat användas på bättre sätt!

På det stora hela blev dagen bra, kändes lite trist bara att jag inte hann med de krypande bäbisarna på tv-tornet. Det hade varit något att se, men den här staden kräver tid. Det finns så oerhört mycket att uppleva och det är absolut värt att komma tillbaks igen. Vad tar jag då med mig hem från Prag-besöket? Skulle öppna en dörr på hotellet och handtaget lossnade och där stod jag asgarvande med handtaget i näven. Mindre kul att bli duvbajsad på. Berlin nästa!

Prag-Berlin (Hotel Berlin)
Stadsrundtur 3 h med guide
Gemensam middag på hotellet

TorsdagUpp till 06.00 för att lasta in bagaget i bussen, frukost och sen ge oss iväg 07.00. Motorvägen var avstängd på några sträckor och vi fick ta omvägar och trodde aldrig att vi skulle ta oss ut ur Tjeckien. Fick i alla fall lite extra sightseeing i Drecin som var en mysig stad, och Trmice där chauffören fick vända den stora bussen på en femöring. Fick hjälp av en tjeckisk vägarbetare som inte hade ätit surkål. Tack! Alldeles för sent rullade vi in i Berlin, lite surt, men samtidigt fick vi chansen att njuta av underbar vacker natur på vår väg ut ur Tjeckien.

Bodde på det underbara Hotel Berlin, Berlin som är beläget inte långt ifrån Berlins baksida, och det blev att vi tog en currywurst utanför KaDeWe och en liten promenad innan 3-timmars bussguidningen som till största delen hölls i "Öst-Berlin". Tredje oktober och firandet av återföreningen...så mycket folk i omlopp och inte mycket öppet. Vi valde att bara stanna till vid Checkpoint Charlie och East Side Gallery, men spela roll!?! Trängas bland denna folkmassa, nej tack! Fick ju ändå se det mesta av intresse, men vill absolut tillbaks och utforska staden mer.

Blev en liten promenad med Peter innan middagen, hade tänkt att handla lite, men allt var stängt! Nästan!! Det av intresse!!! Vid 19.30 blev det middagsbuffé på hotellet och har nu ätit den absolut godaste champinjonsoppan och den superba desserten gjord på bland annat aprikoser och vanilj. Smaksensationer, men det andra var bara strax över medel. Jag och Peter gick sen och tog en cocktail i hotellbaren, blev en sur upplevelse då personalen totalt ignorerade oss och jag blev en bitch.

Hemåt

FredagVilken skillnad på Prag och Berlin! Prag är lika med kaotiskt, medans Berlin verkar vara lugnare och det är lättare att hitta i staden. Berlin kändes mer som hemma!

Upp lika tidigt idag för inpackning och frukost. Sov för få timmar och fick knappast ner någon frukost, och lämnade stan med en klump i halsen. Det kändes vemodigt att bara ha fått en så liten del av kakan, men jag kommer tillbaka. Bussresan...ja, det tog inte lång tid innan stora delar av sällskapet satt med framåtlutade huvuden, gapande munnar och snarkande läten. Ytterligare en solig och fin dag, och Rostock nästa och snabbhandling på Calles där jag hittade lite nytt spännande att dricka. Billigt gottis!

Ju närmare Sverige vi kom desto sämre väder. Färjeturen från Rostock till Gedser gick supersnabbt, besökte taxfree-butiken och införskaffade det sista. Non stop till nästa färja som tog oss över till Sverige. Det blåste riktigt ordentligt och det blev en 20-minuters gungande färd. Väl iland blev det full fart till Mölletofta för buffé, men jag stod över. Jag hade ingen större matlust, jisses vad vi har ätit under denna resa. Det kändes som om käkarna hade malt mest hela tiden.

Jönköping nästa för att släppa av Gonnar, våran underbare reseledare. Sen ytterligare ett stopp för att plocka fram korvståndet. Mat igen!!! Fortsatt färd till Askersund för att släppa av chauffören som hade kört från 7-21 och var tvungen att få avlösning den sista sträckan på cirka 30 minuter. Pa hämtade upp i Hallsberg för färd till Laxå där en pizza, mamma och Josef väntade på mig. Ali däremot sov! (29 sept-4 okt, 2013)