Stockholmsbesök

Stockholm med förvirring
Det blev en tur till Stockholm där två sorkar och en sorkmamma mötte upp, och det blev till stor del en Hötorgsvistelse med Lillstrumpa, pojkar, apostlahästarna och magar som skrek efter godsaker. Lillstrumpa lurade sen med mig till Bro för att sen lämna mig åt mitt öde. Tog mig till Pendeln för att sen hoppa av på Centralen, och med folk som rusade åt alla håll och säkert ett dussin utgångar så valde jag en av dem och sen följde jag skylten "Bussanslutningar". Och här var jag totalt vilse tills jag insåg att jag stod och var vilse på Cityterminalen dit jag skulle. Vet fortfarande inte riktigt hur jag hamnade rätt!

Lindberg, Lillstrumpa och jag
Upp tidigt för att hoppla iväg med Märra till Kumla. Hej Lindberg! Läsning under resan med pratavslut med min unge afghanske sitsgranne. Hej Stockholm!

Tre timmars egentid och jag satte fart mot Kungsträdgården för att lyssna på hård underbar livemusik, men som den virrhjärna jag är gick jag givetvis åt fel håll. Hittade en massa annat intressant istället! Avslutade med lite bajspyssel hos Akademibokhandeln och hoppades att Bro-sorkarna var lika barnsliga som jag är. Tog också en fika där innan det var dags att möta upp Lillstrumpan. Sen blev det timmar av promenerande, fotograferande och pratande där även ett besök i Kungsan blev av. Jag fick i alla fall lite AC/DC-covers i öronen.

En underbar dag som avslutades mindre underbart och det började när vi skulle gå på de två bussarna som skulle ta oss hem. Vi var flera som hamnade i fel kö från direktiv av ene chauffören, men fick gå över till den andra bussen. Kul att stå och köa två gånger! Sov nästan hela vägen till Kumla, vilket var skönt för min stackars onda rygg, och väl i Kumla gick inte sista tåget till Laxå. Ingen info om inställt tåg, ingen info om ersättningsbuss, och de där hemma hade druckit starkt och kunde inte komma och hämta mig. Taxi, och jag behövde inte dröja utan var hemma på nolltid...906 spänn fattigare. Ersättning TiM, tack!!!

Sakta i backarna nu Tokmoster! Insåg några dagar senare att jag kanske borde ha läst det pyttelilla finstilta i tågtidtabellen för där stod det klart och tydligt att under semestermånaden juli så gick inte detta tåg utan körde igång igen i början av augusti.

Det vete katten!
Det vete katten om inte jag också ska få lite ledigt! Stockholm nästa, och "sprang" på värsta trevliga Carin och det blev en fika i sjunde himlen, säger bara det: VETE-KATTEN! Blev himmelska kramar också när Bro dök upp och denna dag var sorkarnas dag och den tillbringades till stor del i Kulturhuset med Loranga, Masarin och Dartanjang. Tack Lillstrumpa för att jag fick låna er denna dag. Saknar er redan. Saknar Stockholm redan. Kanske snart igen!?!

Fredag den 13:e
Packade med parentisarna till Stockholm för möte med Mamma Bro och hennes sorkar och det blev ett kärt återseende. Vad vi startade upp med? Korvätande på Cityterminalen givetvis! Fredagen den 13:e och solen sken över denna dag och vi gick, åt godis, gick ännu mer, åt finmat på Burger King och njöt av Saluhallen och Kungsan. Toppen blev absolut Kungsan med massor av glada människor, eurovisionaktiviteter och en möjlighet att se stan från ovan...roterandes!

Dagens goda gärning gjorde jag på ditvägen till Stockholm då jag fick en rysk kvinna som sitsgranne och hon var osäker på hur hon skulle ta sig dit hon skulle. Självklart såg jag till att det ordnade upp sig för henne. Och på tillbakavägen fick jag en annan supertrevlig sitsgranne av årgång äldre. Det visade sig att hon hade en del rötter i min lilla uppväxtby Röfors.

Trötta efter en lång underbar dag lämnade vi varandra, men har siktet inställt mot Stockholm i oktober, en hotellsäng och ballerinaskor.

50 år hos Freys
Upp tidigt för TiB till Kumla, för Lindbergs till Stockholm, för Pendeln till Bro. Hej maffia-familia och grattis syrran! Och det blev även present till boysen! Födelsedagsmiddagen blev pizza med kokosgottis vilket bestämdes av Storeman. Kanske inte någon vidare bra kombo *garv* Lillstrumpa blev sen med in till Stockholm för att hjälpa mig att leta efter Frey, och in kom vi på världens mysigaste lilla hotell...och vilket rum, trivsamt till tusen! Småslumrat med Leo, min ludne lille vän...en supermjuk nallebjörn. Han följer med mig hem på onsdagen. Punkt slut!!!

Vaknade tidigt, gick ut och "tog mig lite frisk luft" och studerade alla regndroppar som kom ner från skyn. Upp till sängen igen och kröp ner under täcket och tvärslocknade. Vaknade sent, sov över frukosten, och bara att försöka vakna till liv. Promenaden och shoppingrundan på förmiddagen var inte att tänka på och då klockan var sen så tog jag mig till Bro där en brinnande morotskaka väntade på mig. Umgänge, lek, prat och mat, och sen gjorde vi av med lite pengar innan jag åkte till Frey igen.

Sista natten på Freys, upp tillräckligt tidigt för min frukost på rummet...som aldrig dök upp. Ner till receptionen: "Var är min frukost?" Blivit någon miss, men frukosten kom till slut och jag fick den gratis. Annars 75 spänn! Hann frukosten nästan färdig innan det var dags att möta upp syrran och pojkarna, och vi styrde kosan mot BR Leksaker där minstingen gjorde av med delar av födelsedags/julklappspengen han fått av mig. Sen ville de inspektera mitt hotellrum med hästhuvudet, och när de ändå var på rummet försvann resterna av min frukost.

Så många timmar, men ändå så lite tid...vart tog den vägen!?! Hann bara delar av tiden innan jag köpte finmat åt familjen Bro...Makkadoo...och sen farväl för denna gång.

Sussi nästa, hej hej! Några timmar med en nygammal bekantskap, lite prat, lite spring på stan, lite museum, lite fika och sen var min vistelse över för denna gång.

Till Stockholm och blev tagen i örat av polisen
Så var dagen inne för Becka och mig att inta Stockholm (=jag) och Bromma (=hon). Efter för få timmars sömn gick jag hem till morsan bara för att upptäcka att min digi-kamera var kvar hemma hos Becka som givetvis var hos mormor. Bara att skynda till Revir! Sen var tåget mellan Laxå och Hallsberg inställt och det var ersättningsbuss som gällde, men ingen kunde säga när bussen skulle dyka upp. Nähä, men vi har en tågtid att passa i Hallsberg och Becka har en hårtid att passa i Bromma. Vi kan ju inte vänta på en buss som kanske inte dyker upp! Ringa och väcka pappsen, åka och slänga in honom i baksätet på bilen och sen var det bara att gasa mot Hallsberg och hoppas på det bästa. Och vi kom i tid!

Snabbtåget gick snabbt och vi var framme  nästan på nolltid. Och nästan på nolltid skulle det ta att gå till Hotell Amaranten som ligger några stenkast från Centralen. Jag snurrade runt på jakt efter hotellet för att kolla in vart jag skulle gå när det var dags för incheckning fem timmar framåt i tiden. En promenad på högst femton minuter tog bortåt 45 minuter. Till slut var jag tvungen att fråga mig dit, och så pekade tjejen mot närmaste parallellgata, och när jag lyfte min blick så såg jag hotellet på andra sidan gatan.

Strosade runt lite och hamnade på Plattan, tittade in på Kulturhuset, fick spänning på Drottninggatan där en ung kille blev tokjagad av två vrålande butiksbiträden, shoppade loss på spännande choklader dekorerade med broccoli, bönor och majs. Och sen blev jag sugen på kaffe och smörgås, men av någon konstig anledning kom jag ut till trottoarbordet med en Chai Latte och en citrusmarängbakelse. Supergott, och supertrevlig personal på Café Avenyn! Sen knallade jag mig sakta till hotellet och tågade in vid 13-tiden, och hade tur och fick checka in och kunde sträcka ut mig och vila fossingarna i vårat mysiga rum.

Någon timme senare snörde jag på mig kängorna och knallade mig ut på jakt efter morsans födelsedagspresent. Och mina knän, ben och höfter värkte så jag inte visste vart jag skulle ta vägen. Hoppas att det "bara" är biverkningar av medicinen och inte så att tant Nina börjar bli utsliten i sin kropp!

Återigen till hotellet och fortsatt ryggläge i soffan med bin Ladens. Och där blev jag kvar tills Beckis mobilade mig och jag lufsade till Spottkoppen och väntade in henne. Sen blev det Makkadoo innan vi gick hem och stöp isäng.

Väckning 06.00 och jag ner för frukost medans hon den andra tog sovmorgon. Med lite energi i magen så var jag redo för en morgonpromenad, och 07.30 lyckades jag bli haffad av polisen då jag plåtade förbjudna rättsbyggnader. Men han lät det vara efter att jag hade raderat fotot då han inte trodde att jag var en rysk spion. Sprang och gömde mig i Kronobergsparken!

Lång morgonchill på rummet tills Beckis var redo för ett antal shoppingtimmar. Alldeles för lite tid, men då mammsen hade sin födelsedag denna torsdag så var vi tvungna att komma hem i skaplig tid, så...