Gdynia/Gdansk/Sopot, Polen

Polenkryss, med start på min födelsedag 1998! Morsan och jag steg på bussen i Hallsberg och åkte med Larsson Resman.

14.30 fikade vi vid Brunstorps Wärdshus, macka med salami och brieost för 40 spänn och ute var det 10-gradigt sen-oktoberväder! 16.50 blev vi ståendes på en rastplats för chaffisen var tvungen att byta fläktremmen, tog cirka en halvtimme. 18.30 blev det ytterligare en paus och vid 19.15 var vi framme.

Polenöverfarten blev med Stena Europe, inte världens bästa färja precis och både den och besättningen var en besvikelse. Det första vi gjorde var att äta buffé, vanlig men god mat. Det blev aldrig att morsan och jag kom till efterrätten då båten började att gunga alldeles för mycket och det blev för vingligt att hämta ät-och drickbart. Gick och la oss efter maten, men hade svårt att somna då det var pappersväggar och hörde allt så väl och vaknade för minsta ljud. Och så blev jag 32 år idag :D

Åt frukost och steg iland tidigt och det tog lång tid innan vi hade kommit igenom tullen då alla pass noggrant gicks igenom. Och de stackars tull-killarna som satt i sina varma soldränkta små hytter! Kolla pass, torka svett, kolla pass, torka svett...När vi skulle köra iväg blev bussen ståendes mitt över vägen och fick vänta in en ersättningsbuss, böt ner oss till en öststatare som kändes långt ifrån säker och golvet kändes som det skulle gå hål i om man stampade lite för hårt. Men om bussen hade lagt av så hade det funkat bra, om vi alla hade stampat så hade vi kunnat använda benen för att ta oss fram :D

Guidad tur till Gdansk med den bästa gladaste polska guiden. Hon hade ett leende som sträckte sig från öra till öra! Stannade till i gamla stan där vi köpte bärnstensprodukter innan vi besökte Mariakyrkan.

Sen fortsatte vi till Sopot och lyssnade på en orgelkonsert i katedralen. Pampigt värre! Tyvärr fick vi inte komma in på Grand Hotel där Hitler brukade vila upp sig men vi strosade på den underbara sandstranden med den 512 m långa piren.

Vidare till Gdynia där jag och morsan inledde med en fika i Svenska Sjömanskyrkan, sen var vi redo för att ge oss ut och hamnade på marknaden där vi införskaffade bakverk, CD-skiva med polsk rockmusik, kläder och stövlar. Det var inte många som pratade engelska, men träffade på en i musikbutiken och höll inte på att komma därifrån. Han ville veta allt om Sverige och svensk musik, och då passade jag på att förhöra mig om polsk hårdrock. Ingenting var gjord för den västerländska turismen och skulle man till exempel äta så stod det enbart på polska på menyn. Vi höll på att vricka våra tungor totalt! Och beställde gjorde vi utan att veta vad det var, riktigt spännande. Det visade sig vara fisk, och den var försvinnande god. Efter handlandet och maten gick vi tillbaks till Sjömanskyrkan för att sen knalla oss till bussen och hamnade på en mörk bakgata, just en sådan gata som vi hade blivit varnade för, men det gick bra. Fram till bussen kom vi och återigen fick vi vänta länge i tullen, det var en väldig kontroll. På båten åt vi och gick sen och la oss.

Upp tidigt för frukost och iland 7.30. Vid 9-tiden tog vi en sväng till Kosta glasbruk där jag köpte en prydnadssak i andrahandssorteringen. Åkte därifrån en timme senare och 11.45 fikade vi på Brunstorps Wärdshus. Var i Hallsberg cirka 14.30.

Larsson Resman
Värmländskt bussbolag med säte i Karlstad som idag kör beställningstrafik inom Sverige och Europa för både små och stora grupper.

larsson-resman.se

Stena Line
De har färjeöverfarter till Danmark, Tyskland, Polen och övriga Europa.

www.stenaline.se

Kosta Glasbruk
Guidade visningar, glasblåsning, shopping, övernattning på designhotell, glasbar...Sveriges idag äldsta verksamma glasbruk som är beläget i Kosta, Småland.