Helsingfors, Finland x 4

Mellan 7-9 april 1997 drog vi ett gäng iväg till Helsingfors med Vikings Mariella. Det blev en trevlig tripp då vi spände fast pappsen, groggade i hytten, blev oense om var vi skulle äta, groggade utanför hytten och där emellan sprang vi runt i Helsingfors.

Lasse och jag lyxade till det med struts. Då vi inte hade beställt bord och det var fullt på båda sittningarna så fick vi komma in mellan sittningarna när de fick höra att vi ville prova strutsköttet. Det var första gången de serverade struts på menyn och ingen hade beställt det innan och kocken ville ha ett utlåtande, så därför blev vi inbjudna. Och gott var det, kocken själv kom ut för att bli betygsatt. Och det var en konstig känsla att sitta helt ensamma i promenadkläder i finare restaurang med människor utanför som stod och glodde in på oss.

Sen blev det att inta danshaket och jag fick se min pappa shaka loss riktigt ordentligt. Efter ett antal drinkar, prat och skratt var det dags att sluta våra blå inför Helsingfors-dagen.

Upp för frukost och sen intog vi Helsinki och gick dit näsorna pekade. Lite Senatstorg, Nikolaikyrka och annat smått och gott, och ett helt underbart väder. Sen en sista blick bakåt innan vi intog Mariella igen och tog det säkra före det osäkra och band fast pappsen. Han verkade inte misstycka men blev inte liggandes fastspänd hela natten. Öl, musik och dans väntade!

Men det var inte första gången jag intog Helsingfors. I början av 90-talet var det konferensresa med jobbet. På utresan fick vi äta och dricka så gott som obegränsat på företagets bekostnad. Totalt trevligt mysigt att njuta av kollegorna på detta sätt, men mindre mysigt att jag fick en av kontors-gubbarna efter mig. Däremot intressant att studera vissa stadgade kollegor som roade sig lite för mycket med varandra.

Upp för frukost och sen lite lull innan det blev en guidad busstur i Helsinki och jag fick uppleva det absolut nödvändigaste som till exempel Tempelkyrkan som är insprängd i ett bergsrum, och Sibeliusmonumentet i Sibeliusparken.

Tillbaks på båten gick jag ner i hytten för att vila lite innan konferensen, och jag vilade lite för länge och missade att hänga på resten av kollegorna som visade sig vara delade i två grupper och ingen hade direkt saknat mig då de trodde att jag var med den andra gruppen. Snabbt som bara den iväg och vart skulle jag? Virrhjärnan hamnade fel och sprang på den ende svarte mannen i hela Helsingfors som även han hade noll koll då han var där i arbetet. Jag hittade in på rätt hotell till slut och kom mitt i konferensen. Men spela roll...konferensen var ju bara ett svepskäl för att få till en nöjeskryssning.

Promenaden tillbaks till båten blev just bara en promenad tillbaks till båten. Ingen ville gå runt och utforska tyvärr. Fortsatt nöje, men denna gång fick vi ta drickat ur egen ficka.

Sov för få timmar och var mer än trött i väntan på att få ankra hamnen. När jag satt och väntade kom en ung snygg trevlig kille fram och började prata om filmkarriär i Italien. Jag satt mest och flinade och idiotförklarade honom inombords eftersom han verkade tro att jag var en fullkomlig idiot. Men hur många riktigt unga blonda småänglar går inte på hela grejen om filmkarriär, guld och gröna skogar!?! Till slut frågade han hur gammal jag var, och när han fick reda på att jag var runt 25 år så sa han: "-Oj då, trodde du var yngre." Och så avslutade han samtalet rätt så snabbt och gick därifrån.

Några år senare, 1994, blev det Helsingfors igen, denna gång med morsan. Farsan skjutsade oss till Örebro där vi tog bussen till Stockholm för att hoppa på färjan. Först blev det en rundvandring på båten innan vi intog mat på Tiffany, en jättemysig liten restaurang, och Gamm-Bitta "bjöd". Jag tog kall rökt laxfilé, gräsandsbröst och melonsorbet.

Efter en natts god sömn var det dags att stiga iland i ett kallt Finland. Gick till varuhuset Stockmann och det enda jag köpte var lite att äta. En broilerpirog, sallad och efterrätt...mmm! Vi gick sen runt lite i stan för att sen ge oss tillbaks till båten. Siktet inställt mot caféet och en liten fika innan vi intog taxfree-butiken.

Vi var även ute på däck och frös med en underbar vy framför ögonen, isflak efter isflak. Och så Sveaborg, en liten ögrupp där svenskarna år 1747 började bygga ett antal fästningar och små hamnar i avsikt att skydda det svenska väldet från Rysslands angrepp. Svenskarna kallade fästningen Sveaborg.

Dessa öar har varit skådeplats för talrika krigsintermezzon, dels under den rysk-svenska konflikten, dels under Krimkriget då de utsattes för engelsmännens bombanfall och ända fram till år 1917 då Finland blev självständigt. Sedan dess är borgens finska namn Suomenlinna, vilket betyder Finlandsborg.

Sedan 1991 står fästningarna i Sveaborg under UNESCO:s speciella beskydd som kulturhistoriskt minnesmärke.

Senare på kvällen blev det pizza och jag lyckades duscha morsan med vitlök innan vi tog natt. Det blev en guppig färd hem då det blåste upp, jag sov gott, morsan kanske inte fullt så gott. När vi hade vaknat och intagit frukosten blev det mer utforskning av Mariella, en Mariella som kändes fräsch och med lyxkänsla.

Tillbaka i Stockholm var vi vid 9-tiden. Buss till Örebro där farsan väntade på oss. Det blev en riktigt lyckad resa!

Ytterligare ett antal år senare, 2000, var det dags igen, en kryssning med komvuxarna, och nästan hela klassen följde med. Vi tog tåget till Örebro och sen bussen till Stockholm. Vi käkade när vi kom på Silja-båten för att sen installera oss i en av gå-gate-hytterna. Sen blev det dansa av hela kvällen, snacka om att bli uppbjuden. Jag dansade bland annat med en italienare som dansade som en gud.

Frukost på båten, men tyvärr på det stora hela imponerade inte maten, rätt så smaklöst. Var iland några timmar, och ombord igen tog vi en fika. Jag köpte en räkmacka och den var i alla fall den godaste i hela världen. Kvällen gick åt till drinkar och dans. Snacka om att få ont i fötterna, kunde knappast ta mig ner till hytten.

Resan avslutad och det blev en lyckad tripp med roliga klasskamrater.